Jonas Bendiksen

Internasjonalt er Jonas Bendiksen en av Norges mest kjente fotografer.

Etter fotoutdanning i Bristol begynte han som praktikant hos det berømte fotobyrået Magnum i London. Siden 2008 har han vært fast medlem, og fra 2010 til 2011 var han​ president.

Verdensformat

19 år gammel dro han til det tidligere Sovjet, både for å oppsøke sine røtter siden besteforeldrene kom derfra og i tillegg lage en journalistisk fotofeature. Det endte som et større prosjekt, flere reiser, og til slutt boka «Satellites som i 2006 ble gitt ut både på engelsk, fransk, italiensk og nederlandsk.

To år senere kom et nytt stort prosjekt ut i bokform. «The Places We Live» dokumenterer innbyggernes liv i fire av verdens største slumområder. Bendiksen bodde flere måneder på hvert sted for å komme tett på folks hverdagsliv.

Siden har hans fotodokumentarer for magasiner som National Geographic, The Sunday Times Magazine, The Guardian Weekend, Time og Stern, sammen med boka «Det siste testamentet» i 2018 der han har fulgt sju menn som alle påstår at de er Messias, befestet hans posisjon som fotodokumentarist av verdensformat.

Han har også fått flere høythengende priser for sin fotojournalistikk.

Omdiskutert

Nettopp derfor ble hans siste store prosjekt og bok svært omdiskutert: «The Book of Veles» ble i 2021 utgitt som en dokumentarisk bok, men viste seg å være noe helt annet.

Det viste seg at alle menneskene på bildene i boka var avatarer. De var datagenerte figurer som var plassert inn i bildene, lyssatt og kledd på av Bendiksen selv på hans egen datamaskin.

Mange ble sjokkert da den respekterte fotojournalisten avslørte bløffen, og fortsatt finnes det dem som er skeptiske til at han brukte denne metoden for å vise hvor lett det er å lure folk og sette søkelyset på «fake news».

– Dette er jo gjort som et forsvar for journalistikken. Det er et forsøk på vekke meg selv og bransjen til hva som faktisk kommer til å velte over oss i stort format de neste årene, sier Jonas Bendiksen.

Prosjektet hans vant åpen klasse i Europa i World Press Photo i 2022. I juryens begrunnelse heter det blant annet at fotografen bruker sitt eget fotografiske arbeid som et verktøy for å kommentere fotografiets tilstand og synliggjøre hvor sårbare vi er for falske påvirkninger i en nyhetsverden i rask endring.

Jonas Bendiksen kan du se på scenen i Rådhusteatret i Ski søndag 12. mars kl. 14.15

Hjemmeside: www.jonasbendiksen.com

Jonas Bendiksens Magnum-profil: www.magnumphotos/photographer/jonas-bendiksen